Rzecznik konsumentów ma więcej pracy
- Szczegóły
- poniedziałek, 31 marzec 2008
Liczba spraw, którymi zajmował się Powiatowy Rzecznik Konsumentów w roku ubiegłym wyniosła 305. To znaczny wzrost w porównaniu z rokiem 2006. W większości przypadków interwencje rzecznika zakończyły się pomyślnym dla konsumentów rozstrzygnięciem.
Na ostatniej sesji Rady Powiatu Krotoszyńskiego (28 marca) Rzecznik Andrzej Załustowicz podsumował swą działalność w roku 2007.
Rzecznik prowadził łącznie 305 spraw na rzecz ochrony praw konsumentów występując w roli mediatora pomiędzy konsumentem a sprzedawcą, hurtownikami, przedsiębiorcami czy serwisami. W toku postępowania - często podejmowanego wielokrotnie – na rzecz konsumentów załatwiono 192 sprawy, natomiast w 108 przypadkach uzyskano wynik negatywny – na co składa się wiele przyczyn czasem będących celowym działaniem klientów, o czym rzecznik dowiaduje się w toku postępowania. Prowadzono również 86 bezpośrednich mediacji, które okazują się również bardzo pomocne przy wyjaśnianiu i załatwianiu poszczególnych spraw.
Częściową tematykę podejmowanych spraw ilustruje poniższa tabela
Przedmiot sprawy | Ilość wystąpień ogółem | Zakończono pozytywnie | Zakończono negatywnie | Sprawy w toku |
OGÓŁEM | 305 | 197 | 108 |
|
I Usługi: |
|
|
|
|
- bankowe | 11 | 7 | 4 |
|
- ubezpieczeniowe | 13 | 9 | 4 |
|
- inne finansowe | 8 | 5 | 3 |
|
- telekomunikacja |
|
|
|
|
- telefonia stacjonarna | 21 | 10 | 11 |
|
- telefonia komórkowa | 19 | 11 | 8 |
|
- dostawy mediów (prąd, gaz, ciepło, woda) | 9 | 5 | 4 |
|
- informatyczne | 13 | 8 | 5 |
|
- motoryzacyjne | 8 | 3 | 5 |
|
- pralnicze |
|
|
|
|
- remontowo - budowlane | 15 | 9 | 6 |
|
- komunikacyjne | 12 | 7 | 5 |
|
- transportowe | 11 | 6 | 5 |
|
II Umowy: |
|
|
|
|
- sprzęt RTV - AGD | 23 | 19 | 4 |
|
- sprzęt komputerowy | 6 | 5 | 1 |
|
- odzież | 15 | 10 | 5 |
|
- obuwie | 49 | 32 | 17 |
|
- materiały budowlane | 17 | 11 | 6 |
|
- sprzęt sportowy | 3 | 1 | 2 |
|
- telefony | 15 | 12 | 3 |
|
III Inne | 37 | 27 | 10 |
|
Należy wspomnieć, iż w stosunku do roku 2006 ilość wniesionych do rzecznika spraw ogółem zwiększyła się o 57, co świadczy o wzmożeniu nabywania dóbr konsumpcyjnych i usług przez społeczeństwo miasta i powiatu. Znacznie wzrosła ilość spraw wnoszonych za pośrednictwem Rzecznika do rozstrzygnięcia sądowego, bo aż o 7.
Ogółem wniesiono 19 spraw z czego:
- 13 zasądzono na rzecz powodów,
- 1 sprawę wycofał powód,
- 3 zasądzono na niekorzyść powodów,
- 2 pozostają nierozstrzygnięte w Sądzie Rejonowym w Warszawie i Rawiczu.
Najwięcej spraw kierowano do Sądu Rejonowego w Krotoszynie, pozostałe w Warszawie, Ostrowie Wlkp., Wrocławiu czy Poznaniu.
W dalszym ciągu udzielane są porady osobiście zgłaszającym się klientom, oraz telefonicznie.
Na skutek wycofania się powiatu jarocińskiego z dniem 1.01.2007r. z trójstronnego porozumienia co do funkcjonowania instytucji Rzecznika, w dniu 1.07.2007r, stosowne porozumienie podpisały władze powiatu pleszewskiego i krotoszyńskiego. W związku z tym czas pracy Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Krotoszynie zwiększył się z 1 dnia w ciągu tygodnia do 2 dni. Oprócz wtorku Rzecznik przyjmuje w Starostwie Powiatowym również w piątki.