Wirtualny spacer po urzędzie

Młodzież na tropach przeszłości...

Już 27 grudnia br. odbędą się obchody 95 rocznicy Powstania Wielkopolskiego 1918/1919. Warto zaznaczyć, iż właśnie ten zryw niepodległościowy, jako jeden z nielicznych, zakończył się powodzeniem. Przyczynił się w dużej mierze do przyłączenia Wielkopolski do odradzającej się Polski. Zważając na ten fakt, dnia 15 maja rozpoczęto realizację projektu Młodzież na tropach przeszłości, który potrwa do 20 listopada. Dzięki temu uczestnicy z trzech szkół ponadgimnazjalnych z całego województwa, noszących zaszczytne imię Powstańców Wielkopolskich, podjęli podróż po rodzimych miejscowościach oraz miejscach upamiętniających lata powstańcze. Obok Zespołu Szkół Zawodowych w Gostyniu oraz Zespołu Szkół Politechnicznych w Śremie znalazła się także grupa z I Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Wlkp. w Koźminie Wielkopolskim pod opieką p. Anny Lisek oraz p. Arkadiusza Szwarca.
Głównym organizatorem projektu było Stowarzyszenie WARTO działające na rzecz rozwoju Zespołu Szkół Politechnicznych w Śremie, pod przewodnictwem p. Aleksandry Jaskuły. Do współorganizatorów należeli Zespół Szkół Zawodowych w Gostyniu oraz I Liceum Ogólnokształcące w Koźminie Wielkopolskim. Projekt był współfinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
    
Uczestnicy projektu Młodzież na tropach przeszłości
fot. ZSP w Śremie
Celami projektu było rozwijanie poczucia tożsamości i kształtowania szacunku wśród młodzieży wobec historii regionalnej przez ukazanie roli Wielkopolan w przyłączeniu Wielkopolski do II RP. Ważną rolę poświęcono także historii nieznanych bohaterów. Jednym z aspektów było uświadomienie młodzieży, że codziennie spotykają się z historią. Ponad to każdy z etapów projektu miał służyć integracji oraz nawiązywaniu znajomości międzyszkolnych.    
Całość projektu została podzielona na cztery etapy. Pierwsze trzy to tzw. gry miejskie. Odbywały się one kolejno w Śremie, Gostyniu i Koźminie.
Pierwsza gra odbyła się w czwartek 19 września w Śremie. To właśnie tam uczniowie
z różnych szkół poznali się i zaznajomili z projektem. Na początku w auli Zespołu Szkół Politechnicznych uczestników projektu powitali: dyrektor szkoły Wisława Frydryszak oraz prezes w/w stowarzyszenia Aleksandra Jaskuła. Następnie uczniowie z trzech szkół w kilkoosobowych zespołach wyruszyli na trasy po śremskich zakątkach. Wspólnie rozwiązywali zadania przygotowane na kartach gry miejskiej. Łączyła ona elementy historii Śremu oraz wiedzy o regionie. Zwiedzając zabytki młodzież bawiła się, nawiązywała kontakty, a na mecie czekały na nich kanapki i ciepła herbata.
Kolejna gra miała miejsce 21 września w Gostyniu. Pomimo faktu, że była to sobota, frekwencja dopisała. Uczniowie tamtejszej szkoły przywitali zebranych, przybliżając sylwetki bohaterów z Gostynia, biorących udział w postaniu 1918/1919. Potem młodzież również została podzielona na grupy i wraz z opiekunami wyruszyła na podbój miasta. Śmiechu i niezapomnianych sytuacji było co niemiara. Gdy wszystkie grupy wróciły na miejsce startu, tj. do Zespołu Szkół Zawodowych, wówczas każdy mógł posilić się drożdżówką i herbatą. Dodatkową atrakcją w trakcie poczęstunku był film, przedstawiający rekonstrukcję powstania wielkopolskiego w Gostyniu.
Trzecia i ostatnia gra odbyła się 30 września w Koźminie Wlkp. Był to szczególny poniedziałek z życia koźmińskiego Liceum, gdyż w szkolnych korytarzach dało się jeszcze poczuć atmosferę sobotniego Zjazdu Absolwentów z okazji 140 - lecia istnienia placówki. Wszyscy uczestnicy z chęcią wyruszyli w kolejny, już przedostatni, etap projektu. Uczniowie odwiedzili m.in. Park miejski im. Powstańców Wlkp., budynek dawnego lokalu duNord, a także przeszli ulicami, których imiona pochodzą od nazwisk najsłynniejszych mieszkańców miasta. Nie zabrakło wielu tajemniczych wątków historycznych. Na trasie podróży panowała miła i przyjazna atmosfera.
U kresu rozgrywek na każdego czekał smaczny poczęstunek.
Ostatnią część projektu stanowił wyjazd do Muzeum Powstania Wielkopolskiego w Poznaniu i Lusowie. Miał on miejsce 17 października. Również tego samego dnia odbyły się warsztaty podsumowujące projekt. Młodzież mogła wykazać się znajomością historii lat 1918/1919 w debacie oksfordzkiej, ponadto każda grupa wykonała plakat werbunkowy nakłaniający do udziału
w powstaniu oraz biogram lokalnego bohatera.
Zakończenie projektu nie oznacza zamknięcia współpracy. Wręcz przeciwnie! Nawiązane relacje pomogą w realizowaniu kolejnych pomysłów w przyszłości. Wspomnienia, które pozostaną w pamięci uczestników jeszcze wielokrotnie staną się fundamentem nowych inspiracji. Jesteśmy pewni, że już wkrótce nadejdzie okazja, aby ponownie stanąć oko w oko z dziejami naszych przodków, a także przypomnieć sobie jakie wartości są i powinny być ważne.

Anna Chałupniczak i Paulina Jaśniak