Wirtualny spacer po urzędzie

Doradztwo zawodowe w ramach projektu „Akademia zawodu. Praktyka i kompetencje zawodowe dla uczniów szkół powiatu krotoszyńskiego”. Edycja II (październik 2017)

W szkołach ponadgimnazjalnych z terenu powiatu krotoszyńskiego rozpoczął się drugi etap realizacji projektu pn. „Akademia zawodu. Praktyka i kompetencje zawodowe dla uczniów szkół powiatu krotoszyńskiego”

W ramach projektu pn. „Akademia zawodu. Praktyka i kompetencje zawodowe dla uczniów szkół powiatu krotoszyńskiego” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 8 Edukacja, Działanie 8.3 Wzmocnienie oraz dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy, Poddziałanie 8.3.1 Kształcenie zawodowe młodzieży – tryb konkursowy, w miesiącu październiku br., uczniowie czterech techników powiatu krotoszyńskiego spotkali się z doradcą zawodowym. Na podstawie rozmów i testów zawodowych doradca starał się określić predyspozycje zawodowe uczestników oraz pomóc w wyborze dalszej ścieżki zawodowej.

Łącznie, w spotkaniach z doradcą zawodowym – panią Katarzyną Nowacką, wzięło udział 40 uczniów, ze szkół:
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Krotoszynie - 10 uczniów
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Karola Fryderyka Libelta w Krotoszynie - 10 uczniów
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 im. Jana Pawła II w Krotoszynie - 10 uczniów
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Marcińca w Koźminie Wielkopolskim - 10 uczniów

Podczas pierwszego spotkania uczniowie wypełniali „Wieloaspektową Ocenę Preferencji Zawodowych” -  test, który diagnozuje osobowość zawodową oraz preferencje w zakresie środowiska pracy. Na podstawie 6-typów osobowości, uczeń otrzymał opis dominujących u niego cech wybranych spośród: typu badawczego, realistycznego, artystycznego, konwencjonalnego, społecznego i przedsiębiorczego. Uzupełnieniem diagnozy była również analiza właściwości pracy:

·         poczucie bycia szanowanym dobre relacje ze współpracownikami
·         dobre stosunki z przełożonymi
·         szanse rozwoju zawodowego
·         komfortowe warunki pracy
·         duża aktywność  w pracy
·         samodzielność w  ustalaniu sposobu realizacji zadań
·         Indywidualne ustalanie godzin roboczych
·         poczucie, że własna praca ma sens
·         wykorzystywanie w pracy wielu własnych umiejętności
·         widoczne efekty własnego działania
·         możliwość korzystania z  pomocy  współpracowników
·         jasno określone zadania / jasno sformułowane cele

Wyniki uzyskane za pomocą WOPZ zostały poddane analizie z możliwościami, jakie oferuje uczniom obecny rynek pracy. W ten sposób podczas drugiej rozmowy z doradcą zawodowym uczestnicy projektu zostali skierowani na szkolenia zawodowe, które z pewnością zwiększą ich kompetencje zawodowe, a tym samym szanse na zatrudnienie po ukończeniu szkoły.

Uczniowie, w najbliższym czasie wezmą udział w następujących szkoleniach:
- Obsługa i programowanie obrabiarek CNC wraz z eksploatacją urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych do 1kV - Mahle Polska sp. z o.o.
- Kierowca wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z elementami gospodarki magazynowej  - Dino Polska S.A.
- Specjalista ds. kadr i płac i rozliczeń produkcji - Mahle Polska sp. z o.o.

Ogółem, w okresie 02. - 28.10.2017 przeprowadzono 80 godzin zajęć z doradztwa zawodowego dla 40 uczniów.

Tekst i zdjęcia: Anna Gronowicz, EKS