Zakończenie kolejnej nauczycielskiej sieci
- Szczegóły
- poniedziałek, 06 lipiec 2020
Od 1 września 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. 8 nauczycieli ze szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Krotoszyński uczestniczyło w pracach kolejnej już „sieci” dla nauczycieli w ramach realizowanego przez Powiat Krotoszyński programu unijnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa 8 Edukacja Działanie 8.1. Ograniczenie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz wyrównanie dostępu do edukacji przedszkolnej i szkolnej, Poddziałanie 8.1.2. Kształcenie ogólne - projekty konkursowe „Moje kompetencje - moja przyszłość" – rozwój potencjału uczniów ze szkół powiatu krotoszyńskiego. To II edycja (z dwóch zaplanowanych) cyklu doskonalenia związanego z pracą z uczniami metodą eksperymentu.
W celu zdobycia wiedzy i umiejętności nauczyciele uczestniczyli w 5 spotkaniach, z czego 3 miały charakter szkoleniowy, i doskonalili się dzięki wymianie doświadczeń na platformie internetowej: www.doskonaleniewsieci.pl. Ostatnie ze spotkań, ze względu na zagrożenie koronawirusem, odbyło się zgodnie z wytycznymi sanitarnymi, co widać na załączonym zdjęciu.
Pierwsze ze szkoleń miało charakter wykładu na temat innowacji pedagogicznej, projektu edukacyjnego, eksperymentu pedagogicznego i pracy metodą eksperymentu oraz warsztatu, podczas którego nauczyciele ocenili swoją kreatywność, poznali wyniki badań dotyczących kreatywności dzieci i młodzieży. Zrewidowali swoją wiedzę na temat przyczyn i objawów wypalenia zawodowego i przedyskutowali sposoby radzenia sobie z tym niekorzystnym zjawiskiem. Wymienili doświadczenia w zakresie wykorzystania TIK podczas zajęć edukacyjnych. Kolejne dwa szkolenia miały charakter warsztatowy. Uczestnicy spotkań pracowali metodą eksperymentu w pracowniach chemicznej i fizycznej. Zapoznali się z przykładami dobrych praktyk, cyklem Davida Kolba jako metodą projektowania efektywnego nauczania, uzyskali wiedzę na temat ryzyka i zagrożeń związanych z pracą metodą eksperymentu. Mieli okazję przekonać się, że aktywna postawa podczas zajęć zwiększa zainteresowanie zadaniem, motywację do pracy, wyzwala kreatywność i zaangażowanie.
Podczas spotkania podsumowującego nastąpiła ewaluacja realizacji Projektu. Uczestnicy sieci wskazali na przyrost wiedzy i umiejętności w zakresie pracy metodą eksperymentu. Dobrze ocenili prowadzone szkolenia (sposób pracy eksperta, dobór treści, metody pracy, materiały ćwiczeniowe) i zauważyli, że „sieciowanie” jest bardzo dobrą metodą rozwijania kompetencji dydaktycznych, gdyż można się doskonalić bez wychodzenia z domu, bez konieczności wyjazdów, bez ponoszenia koszów, także w sytuacji pandemii. Zasoby portali edukacyjnych są bowiem nie do przecenienia. Trzeba jednak wiedzieć, gdzie szukać. Trzeba korzystać z dobrych praktyk. Trzeba wykazać się kreatywnością, przygotowując propozycje własne. Trzeba dzielić się nimi w sieci oraz podczas spotkań w zespołach nauczycielskich.
Tekst i zdjęcie:– Koordynator sieci - Iwona Nowacka