Zajęcia w SOSW im. ks. Jana Twardowskiego w Konarzewie

 Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2019/2020 odbyło się spotkanie rekrutacyjne dla uczestników projektu. W spotkaniu uczestniczyli rodzice, prawni opiekunowie oraz pełnoletni uczniowie SOSW w Konarzewie. Podczas zebrania przedstawiono zgromadzonym informacje dotyczące projektu.

Zapoznano zainteresowanych z regulaminem udziału w projekcie, terminem realizacji zajęć, omówiono źródło finansowania, a także przedstawiono obecnym cel zadania - wzrost kompetencji poznawczych oraz kompetencji w zakresie zmniejszenia trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności. Wszyscy otrzymali ulotki promujące zadania projektowe. Uczestnicy spotkania zostali również poinformowani o otrzymanym przez SOSW w Konarzewie w użyczenie sprzęcie przeznaczonym do pracowni logopedycznych (placówka otrzymała, m.in. 2 komputery przenośne wraz z oprogramowaniem, 2 komputery przenośne z dotykowym ekranem i oprogramowaniem, tablicę interaktywną, projektor, a także pakiety programów specjalistycznych do komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz inne pomoce do terapii i rozwoju mowy dzieci).

Nabór do zajęć został dokonany zgodnie z wytycznymi z zakresu równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności projektu dla osób z niepełnosprawnościami. Pierwszeństwo w rekrutacji mieli uczniowie niepełnosprawni, uczniowie w gorszej sytuacji materialnej oraz uczniowie dojeżdżający.

Następnie specjaliści przestawili programy oraz harmonogramy zajęć z integracji sensorycznej, logopedii oraz arteterapii.

Celem stosowania w naszej placówce zajęć integracji sensorycznej jest rozwijanie prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia, poprzez zmysły zewnętrzne, tj. wzrok, słuch, dotyk, smak, węch oraz te płynące z własnego ciała poprzez zmysły wewnętrzne (równowagę i czucie głębokie). Terapia jest dla dziecka bardzo atrakcyjna, gdyż ma charakter wesołej zabawy.

Praca na zajęciach z logopedii polega na pomocy dzieciom, u których z różnych powodów występują zaburzenia mowy utrudniające komunikowanie się. Podczas terapii logopeda usprawnia narządy mowy dziecka, ćwiczy m.in. artykulację, oddech i słuch fonematyczny oraz doskonali technikę pisania i czytania.

Natomiast zajęcia z arteterapii są formą psychoterapii , która traktuje media artystyczne jako sposób komunikacji. Uczestnicy arteterapii nie muszą posiadać zdolności artystycznych ani wcześniejszych doświadczeń. Głównym celem tego typu terapii jest umożliwienie dziecku rozwoju, nabycie umiejętności w stosowaniu narzędzi plastycznych w bezpiecznych i sprzyjających warunkach. Ta forma terapii jest szczególnie użyteczna dla osób, które mają trudności z wyrażeniem swoich myśli i uczuć drogą werbalną.

W ramach projektu odbywają się także spotkania nauczycielskiej sieci doskonalenia „Praca z uczniem metodą eksperymentu”. W jej pracy uczestniczy ośmiu nauczycieli ze szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Krotoszyński.

W listopadzie 2019 roku odbyło się spotkanie w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 w Krotoszynie, które prowadziła ekspert - pani Urszula Woźniak. Tematyka zajęć dotyczyła metody sprawdzania i wzmacniania kreatywności ucznia oraz pracy z uczniem zdolnym, w tym metodę poznawczą, podstawy prawne i procedury dokumentowania eksperymentu pedagogicznego. Następnie odbyła się burza mózgów pod hasłem „Idealny nauczyciel - mit czy rzeczywistość?”. Nauczyciele pogłębiają wiedzę i doskonalą umiejętności dzięki wymianie doświadczeń na platformie internetowej www.doskonaleniewsieci.pl. Kolejne spotkanie sieci współpracy i samokształcenia odbędzie się w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Krotoszynie.